söndag 7 augusti 2011

Uppdatering


Onsdag och Torsdag

Igår var jag i Marseille, mycket trevligt och solade på stranden och tog mitt första dopp i ÅR!!!
Jag var också på en båttur och tänker nog åka dit två gånger till. Fantastiska fina shoppingpåsar och jag älskar verkligen det franska modet.
Jag är väldigt trött idag, man går till skolan och sedan har man fullt med aktiviteter på eftermiddagen och kvällIdag jag åter gå en tur i stan. Jag vaknar precis som man gör när man jobbar dels p.g.a. värmen i sovrummet samt att man ska vara i skolan kl 9.00. Jag ska checka förbindelser lite fler städer, vore kul att se flera städer, gäller att passa på när man är i La France.
Det går framåt med franskan, man förstår och kan prata mer och förstår. 
Det är otroligt vad det gör att vara i samma land som det språk som man ska lära sig.Jag är verkligen lättad över att fransmännen är så trevliga. Jag har träffat tre svenskar, trevligt och skönt att få prata lite svenska istället för franska och engelska hela tiden. Jag fick en komplimang av flera att det låter som jag var från Usa, det har jag min syster att tacka för. Utan henne hade min engelska aldrig varit så bra, jag kommer ihåg att vi alltid tillbringade eftermiddagar när jag var liten och tittade på Beverly Hills, det var tider det!

Jag kan fortfarande höra henne i mitt minne- Madeleine, kom nu, det börjar nu och man sprang ivrigt uppför trappan på Knäckekärr i Trelleborg. Jag funderar på om jag ska åka till Paris, England eller New York nästa gång som jag ska på språkresa.

Idag har jag varit på Cezannes studio, väldigt trevligt och sevart och åt tillsammans med min kompis från Rio de Janeiro. Jag har fått en litet perspektiv hur de lever i Brasilien och det verkar som att man måste vara smal, sminkad och perfekt. Hon tycker det är underbart att få möjligheten att slippa detta under vistelsen i Aix en Provence. Det känns som det gått för långt när samhället pressar en till att se perfekt ut, och man ska väl ändå vara sig själv och bli älskad för det?
I alla fall så är denna resa är bland det bästa som jag gjort i mitt liv. Jag har anpassat mig snabbt, det går inte en dag utan färsk croissant och jag ska i veckan testa lite olika franska bakelser.
Jag är verkligen tacksam för alla som hört av sig och önskat mig lycka till och sagt att de saknar mig, känns härligt! Jag saknar också dem fast jag a´dore varje dag i denna stad, känner mig som hemma men i eftermiddags hade jag en stark längtan till Sverige men den gick över snabbt efter varit en tur i stan. 
Jag önskar jag kunde ta Aix en Provence med mig hem till alla nära och kära.
Jag fick även testa den äkta franska nougaten av en trevlig fransman i stan som skämtade, pratade och dansade för oss. Jag gillar verkligen fransmän, de är chica, raka och skämtar. Alla fördomar om arroganta fransmän är så falska, butiksbiträden säger till och med tack och önskar en fortsatt trevlig dag!
Jag funderar på om jag ska studera i Paris under våren 2012, det vore kul och eftersom jag trivs så bra gäller det att passa på innan man vaknar och ångrar sig en dag.

Fredag
Inatt blev jag väckt av att det verkade som någon gick på taket i närheten av mitt fönster. Det visade sig att vara,såklart en katt! Jag förstår inte varför de ska förfölja mig? Jag gick ner och la mig i vardagsrummet för det var för varmt i sovrummet och efter en stund så hör jag att katten skriker. Jag börjar tänka … Tänk om eländet tar sig in, hur ska jag göra då och funderar på vad jag då skulle göra?
-Nej, dags att sova tänkte jag högt för mig själv och till slut somnade jag. Hoppas att eländet håller sig borta inatt, känns som jag inte sovit på länge. Jag klarade mig genom lektionen utan att somna till, tack och lov, finns inget värre än vara så trött så man ”somnar i tankarna och det märks så tydligt för jag brukar alltid följa med och vara aktiv under lektionerna. Nu börjar man få lite mer sprakkänsla men jag tycker det är jobbigt att samarbeta med andra eftersom man måste alltid anpassa sig och det är inte lätt, jag vill ha snabba resultat och är inte rädd att göra fel och låta läraren rätta mig, och jag gillar att jobba mer självständigt så man inte blir ”bromsad” och inte hinner göra uppgiften komplett p g a andra är så sakta. 
Jag är minsann en typisk Vädur, det går undan och se framåt, where the action is, ja, där är jag! Kanske blivit eftersom man arbetar aktivt med snabba lösningar på jobbet och det går inte att vara långsam när man har kunder som väntar. Desto mer fart och resultat desto bättre och mer nöjd blir kunden. 

Efter skolan och lunch tog jag en liten siesta och la mig i eftermiddags och sedan gick jag till Granets museum, där vi mötte en tatuerad man så min kompis från Kina hoppade till och jag fick veta att det är ovanligt med tatueringar över hela ansiktet I Kina. Likaså kan inte många kineser simma…
Det fanns många tavlor av Picasso, Cezanne och Granet, jag önskar jag vore mer intresserad av konst och kunde mer om det. Det var gigantiska målningar och ramar och man kan undra hur de lyckades med att skapa så fina saker förr. Vi var också i en kyrka från 1200-talet, fint bevarad och tog lite foton också och var i en antik bokhandel med böcker från 1600-talet.

Imorgon ska vi till Cassis, jag får åka till Nice en annan dag, känns som jag inte kommer hinna allt jag vill under endast fem timmar. Imorgon ska jag och min kompis från Brasilien ska hålla ett vakande öga på vår kompis från Kina så hon klarar sig i vattnet.
Man är så lyckligt lottad att bo i Sverige. Vi har så många förmåner att vara tacksam för som att simma och kunna prata bra engelska. När jag var Marseille såg jag minst 100 personer som bodde i en park och var hemlösa, det har jag aldrig sett tidigare och det måste vara fruktansvärt. Då är minsann en katt på taket inget problem, jag har tak över huvudet, god mat och sol varje dag. Nu ska jag spraya hela mig med myggspray, jag har fått ytterligare två myggbett idag och det är inget vidare att vara ”söt i blodet” Ikväll blir det att jag går och lägger mig tidigt, ska ta bussen 9.00 imorgon så…Bonsoir!!!

Lördag
Imorse vaknade jag glad och det var äntligen dags för en dagsutflykt. Man hinner inte mycket när man går i skolan halva dagen och det tar minst två timmar till havet. Idag har jag och en hel del av kursdeltagarna varit i Cassis, varav 2 är australiensare och 2 är från Finland. Vi var på båttur och på stranden, väldigt härligt att bada och sola och bara slappna av.
Jag fick hjälpa min kompis från Kina som aldrig varit på en båttur tidigare och inte heller badat ofta. Det är väldigt intressant att vara på studieresa, som det skiljer sig från kulturerna.
Vi blev inbjudna på en båt av en fransman som precis hade köpt en liten fiskebåt och var så stolt över detta. Han tyckte att Marseille var en dålig stad, Cassis var mycket bättre enligt honom.
Vi var ganska trötta när resan var över och jag sov så gott på bussen, jag vaknar fortfarande minst 10 ggr under natten av mitt kylskåp. Det jag längtar efter är få sova ut i egen säng och träffa alla vänner och familj och kolleger.
Annars hade jag kunnat leva med att sola och bada hela dagarna och njuta av livet, shopping och ljuva kvällar. Jag har kommit framtill att jag är väldigt planerande av mig och borde ta dagen mer och mer som det kommer, det går sakta framåt, det tar ett tag att komma ner i varv. Jag träffade katten på min utgång från huste idag, den ser inte snäll ut så jag ökade takten och slapp den!

Imorgon blir det Marseille om det inte regnar, det var lite disgt och grått idag men det blir nog bättre imorgon. Idag åker min kompis från Brasilien vidare till Nice och det är tråkigt men jag är inte orolig, det finns så många som är trevliga här och vi kommer säkert ses igen en dag. Tur att facebook finns!
Nu ska jag njuta av Brie, choklad och lite annat smått och gott. Au revoir!

Söndag
Inatt vaknade jag av att hela huset skakade och det var ett enormt oväder utanför. När man är ensam och det åskar så hela golvet vibrerar är det inget vidare, önskade någon vore här och kramade om mig.  Jag kände mig som Nasse i Nalle Puh som drog täcket över huvudet och hoppas att blixten inte skulle träffa mig eller huset.
Idag ska jag nog till Marseille fast det inte är så fint väder men det brukar var bättre vid havet. A bientot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019