tisdag 2 augusti 2011

Äntligen i Frankrike!

Äntligen solsken som strålar över mig efter en dag och har landat i både Bryssel och Marseille.
Det är fantastiskt att vara I Frankrike. Jag möttes av en marknad i centrala Aix en Provence och det fanns oerhört mycket, Tvålar, vin, stora bröd, hantverk och kläder ,verkligen allt! Det gick verkligen otroligt bra att ta sig fram och jag säger Bonjour och Merci hela tiden.
Allt är så underbart vackert,romantiskt och jag kommer gå timmavis i alla söta små butiker.
Jag har hinnit fota några saker och gick in i en förtrollande galleri, de är fantastiskt duktiga på att måla i Frankrike. Sista uppgiften för idag blir att skriva ner allt jag ska se och hinna göra
    Marseille
    Cezanne galleri
    Teater och bio
    Båtturer
    Opera
    Nice
2.a dagen i Aix en Provence
Idag har jag varit på min första dag På Internationella Skolor, mycket trevligt och det känns ännu bättre med tanke på att man vet vad man arbetar med varje dag. Lärarna är mycket pedagogiska och jag har hamnat i en trevlig grupp. Jag hittade en ny kompis som är norska, mycket trevlig och glad, kändes skönt att prata svenska med någon. Om jag börjar prata franska så pratar vissa personer vilket innebar att man står där som ett stort frågetecken. Däremot verkar de vara ganska vana och de ler alltid emot en när man tackar och säger Merci! Alla är så trevliga i butiker, på restauranger och skiljer sig från Spanien och Grekland. Ingen kastar sig över är man går på gatan för att tvinga en att äta just på deras restaurang. Om jag jämför Sverige med Frankrike så är svenskarna nästintill mer arroganta i butikerna. Det franska språket är vackert förutom när de pratar för fort och med arg ton. Om jag hde valt vart jag skulle bo hade jag velat kombinera det svenska med det franska livet. C ' est parfait!
Ikväll måste jag göra min läxa och sedan ska jag avnjuta min första franska croissant Jag har även hunnit med att kika runt i staden idag och fotat lite. En kyrka som var så stor att jag trodde att jag drömde. Det var stora målningar och otrolig design. Fantastiskt!
Såklart har jag redan shoppat, det blev ett par röda skor, som jag letat efter under minst ett år i Sverige! Perfekta och prisvärda, jag älskar den franska stilen på kläder, kvinnligt, romantiskt och magnifique…
Jag ser framemot min båttur och under lördag blir det nog att jag åker till Nice och en utekväll på stan och på söndag ska det bli teater.
Jag har redan tänkt ut vad jag ska köpa för presenter men man måste först se sig omkring så man inte missar några fynd.

Tredje dagen
Det har redan gått tre dagar, det känns som jag bott här längre, man har vant sig snabbt vid det härliga franska klimatet. Idag har jag fått ytterligare två nya vänner, den ena tjejen kommer från Tyskland och den andra tjejen från Brasilien. Ikväll ska vi på Opera och imorgon blir det båttur vid Marseilles kust.
Troligtvis kommer jag åka till Nice på fredag och övernatta för att få möjligheten att se mycket mer av staden och kunna slippa stress och oro över bussresan hem. Man hinner knappt se staden på 5 timmar, då gäller det att snabbt sola, bada och shoppa och njuta av mat och dryck!
Igår kväll var jag ute och gick på stan och människor är mycket mer öppna här än i Sverige. Man hälsar, ber om råd och är inte rädda för kontakt. Jag fick nästan en fågellort i huvudet, precis där jag satte foten kom det plötsligt något från himlen, men det ska betyda tur om man får den på fönsterrutan, undrar om detsamma gäller att få fågellort på huvudet?
Det som stör mig i Frankrike är att kylen väsnas otroligt om natten och de söta myggen som alltid ska ge sig på mig. Aldrig kan jag semestra utan dessa fina bett, men det hör till. Solsveda, myggbett och att man vaknar av värmeslag på natten!
Något annat som förvånar mig är att man lämnar hundlortarna kvar på gatan, man bara går och struntar i att plocka upp dem. Så det gäller att ha ögonen med sig!
Nu blir det att studera kvickt innan jag ger mig ner till centrum till La Opera. A bientot!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019