tisdag 8 februari 2011

Franska delikatessen-Grodor till middag?

Vilket härligt väder, solen skiner och idag ska jag iväg på träning på Friskis.
Idag har jag läst lite mer om den groteska matupplevelsen... Grodlår, jag hoppas verkligen att jag inte upptäcker något sådant i min maträtt någonsin! Här kommer lite snabbfakta om delikatessen: Det svenska ordet groda kommer från lågtyskans krode. På franska heter den grenouille och engelsmännen kallar den frog. Där finns många varianter av grodor, samt olikheter i storlek, färg, och beteende. Bara vattenlevande grodor är fina att äta.
De måste fångas i mycket klart, friskt vatten, och skall vara feta och gröna med svarta fläckar. I norra Italien ätas dessa allmänt och steks i sjudande olja. Ur gastronomisk synpunkt kan man finna något födoämne, som med samma delikatess och renhet i smaken förenar samma fina muskelvävnad, som grodköttet. Det är hälsosamt och lättsmält. Jag hoppas jag slipper se de stackars grodorna, grodor bör få leva i naturen, inte ätas upp!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019