söndag 8 januari 2012

Skidmän i rulltrappan

Det kändes som det är typiskt att få syn på skidmän med skidor i rulltrappan i Norge....och det är en lustig syn när de kommer springande med skidor och packning i hög hastighet.



En go varmlänning tipsadeoch pratar ofta med mig om att Oslo är å underbart, så jag bokade biljetter via Swbus efter jul, tänkte det vore skönt att komma bort nu efter jul oc nyår för en dag.

Klockan är just nu inte mycket, jag har knapp sovit en blund inatt men jag ska försöka hinna att se så mycket som är möjligt och är förväntansfull över vad denna dagen ska ge mig. Många vill prata med en på bussen men jag orkar knappt få fram ett ord förrän tullmän stiger på bussen och frågar vart jag ska och hur länge jag ska stannna. Det var kallt på bussen och jag försöker somna om och om flertal gånger tills jag får syn på huvudstaden. Det var bland det vackraste som jag sett, en fullmåne som lyser över udden där Oslo finns. Det kändes som att vara i en saga,långt borta från Sverige och vardagen,men när jag kliver av möts jag av hemlösa och onyktra personer, över allt finns dem, de som är utanför samhäller som vi än försöker hjälpa men som aldrig kommer ur denna tillvaro, det gör mig lite ledsen. Jag kliver in på en toalett som varnar att man bevakar denna visuelltmmed andra ord kan jag inte byta om vid handfaten utan får ta mig in på den lilla toalett med ett fruktansvårt UV-ljus,.jag sätter i linserna,tvättar mig och på med sminket och fixar frisyren!

Nu kan jag bemöta Oslo med ett leeende,utan känna mig så trött och ofräsch.

Det är ganska lätt att förstå norska,det är roliga ord och hur man ttalar dem lyckas jag inget vidare med. I Oslo finner jag att det är stressfritt, jag ser att vissa har bråttom men man stannar till för en kopp kaffe,läser tidningen och jag sitter brevid två tjejer som fikar på morgonen och diskuterar som vanligt-kärlek och män. Jag funderar på hur skönt det kan vara att bara sitt på cafe och fundera på livet och läsa tidningar och blogga.Jag kikar ut bland folket och konstaterar attt modet i Oslo är enkla lätta skor och tjock jacka eller kofta,inte många har mössa och även vantar.

När jag sedan ska gå nerför en trappa vid Centralen så vanligtvis så snubblar jag och denna gången över en isfläck och påminner mig själv att det är första isen som jag sett i år, jag huttrar fram på gatorna,det är så kallt!Men det är ju en sol på väg och så fort den kommer ska jag njuta av kombinationen av frisk luft och solljuset. Igår i Sverige var det så grått,mulet och blött, jag ville bara dra ner gardinen och vakna på en solig dag istället.

Hittills i centrum har jag sett ett antal butiker som även finns i Sverige.Så dags att ge sig ut och se om man kan hitta en liten souvenir. Jag kommer återvända till Oslo igen, inget tvivel om saken!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019