måndag 14 mars 2011

Eget schampoo-miljövänligt och kemikaliefritt

Nu har jag bestämt mig att testa och göra ett eget schampoo!
Jag har hittat ett recept från en annan blogg som jag ska testa
Ingredienser
Citronjuice - Rengörande effekt.
 3 tsk Honung - Mjukgörande, men samtidigt rengörande.

 3st Ägg - Proteinrikt och mjukgörande.

Vill du ha ett mer fuktgivande schampo, som skall vara mjukgörande, lägg i lite extra honung. Vill du istället ha mer rengöring, som passar till fett hår, tillsätt mer citronjuice. Vill du ha i en doft som kan vara lite mer tilltalande, droppa i lite lavendelolja. Det är du som skapar schampot.

Tänk på att det räcker att massera schampot in i din hårbotten, längderna får ändå smaka på det samtidigt som du sköljer ur. Låt verka i några minuter innan du sköljer ur allt ordentligt med ljummet vatten.

Ha varken för kallt eller för varmt, för då riskerar du att ägget påverkas och blir stelt!
Oj!!Detta ska jag se upp med!Det vore inte roligt att se håret bli stelt och konstigt!
Detta hemmagjorda schampo passar perfekt till alla hårtyper, och speciellt till dig som vill låta håret vila från alla starka ämnen i vanliga schampon. Du borde vara beredd att lägga ner lite tid detta, och se till att använda kuren flera gånger.


Idag har jag startat dagen med att  läsa ytterligare ett kapitel i Franska 1, gjort övningarna och börjat lära mig att böja verbet avoir. Jag tycker det är roligt att läsa mer och mer om alla ord och lära sig uttalet. Jag längtar tills jag ska åka iväg, om ändå tiden kunde gå lite fortare nu, men det är tur att det är tid kvar också. Jag måste bli mer duktig på uttalet annars kommer ingen förstå vad jag säger....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019