tisdag 8 mars 2011

Petit-choux

I dag är det dags att äta en semla, jag har inte varit förtjust i semlor men det är gott med en liten semla med lite grädde och florsocker, mandelmassan skippar jag gärna,det blir så sött!
Jag ser mer framemot att få prova dessa små fjäderlätta bakverk som heter Petit Choux,namnet på bakverket har det fått genom att de ser ut som små kålhuvuden. Jag måste prova dem när jag är i Frankrike.
Man kan testa att göra dem på egen hand men jag vill uppleva det franska ögonblicket och känna franska atmosfär på ett cafe så jag kommer inte baka dem men jag delar med mig receptet.

Ingredienser
3 dl vatten
100 g smör
120 g vetemjöl 
3 st ägg

Fyllning

3 dl vispgrädde
1 msk florsocker
2 msk cointreau
1. Sätt ugnen på 200°. Koka upp vatten och smör i en kastrull så att smöret smälter helt. Vispa i mjöl och vispa tills smeten släpper bottnen.
2. Låt smeten svalna något och vispa ner ett ägg i taget.
3. Gör i ordning en spritspåse försedd med tandad tyll och lägg smeten i spritspåsen.
4. Spritsa ut petits-chouxer på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter tills petits-chouxerna känns lätta och luftiga. Låt dem svalna på galler.
6. Skär ett lock på varje petitschoux
och fyll dem strax före serveringen med vispad grädde smaksatt med socker och Cointreau. Garnera med jordgubbar eller andra bär.Bon apetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019