måndag 17 januari 2011

Lexikon i franska och framtida matupplevelser

Hej!
Idag tog jag en tur till Akademibokhandeln, måste införskaffa ett lexikon franska- svenska, så jag kan alltid hitta ord och försöka göra mig förstådd. Jag hittade även en bok om Provence och stod och tittade i den under en lång stund. Emellanåt känns det ofattbart att jag ska resa dit på egen hand. Jag har aldrig rest ensam mer än när jag var 20 år och reste till min kompis i USA. Jag tittade på vad för gott det finns att äta i min resehandbok och jag hoppas att man kan överleva på grönsaker och pasta från marknaderna som finns i Aix de Provence i nödfall. Jag har ett hemskt minne sedan jag var liten av en amerikansk tv-serie där två tjejer reste till Paris och blev serverade kalvhjärna. När jag kikat i reseguiden ser maten allt lite annorlunda ut, men jag har bestämt mig att under denna resa måste jag lära mig att testa på ny mat! Det känns kul att det inte blir den "vanliga turistmaten" som jag brukar överleva på när jag reser utomlands på charter! Jag har eget kök i min lilla lägenhetsstudio så det känns härligt att kunna laga egen mat. Annars lär jag kunna överleva på croissanter!!! Au revoir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019