söndag 23 januari 2011

Underbara hamnen i Marseille

Bonjour!

Konserten var riktigt bra och det var trevligt mingel, hade en liten fundering kring hur jag ska mingla runt på fester, caféer och i staden när man väl kommit till Frankrike. Jag kanske får stå där med min ordbok och be om lite tid medan jag hittar orden eller prata på fransk-engelska. Jag har googlat lite på Marseille idag och blev väldigt förtjust i denna bild. Tänk att bara sitta och titta på denna utsikt. Väntan kommer bli alltför lång, i nästa vecka ska resan bokas! Denna arkitektur är så fin, vill bara flytta dit!!! Marseille har 1 623 720 invånare och är Frankrikes tredje största stad med förorter och ligger i departementet Bouches-du-Rhône i sydöstra Frankrike. Grundad av grekiska kolonisatörer från Fokaia (Jonien) på 600-talet fkr under namnet Massalia / Μασσαλία. Medelhavsklimat. Frankrikes största medelhavshamn, färjetrafik till Nordafrika, Italien och Spanien.Kanske man ska ta en snabbtur till Italien för en dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019