torsdag 20 januari 2011

Modevisning och Haute-couture a la France

Bonjour!

Igår kväll var jag på modevisning och dagens inlägg får därför bli om Mode!
Det har alltid funnits flertal kända modesigner i Frankrike. Det ska tydligen finnas olika tygmarknader i Frankrike och det ser jag framemot. Jag ska verkligen försöka inte shoppa i Sverige på ett halvår och se om jag lyckas komma över några fynd när jag kommit till Aix de Provence. Kanske man kan hitta något av Haute Coutore
En term som ofta används bland modedesigners är Haute Coutore Så kallad ”hög sömnad” – haute couture grundades av Charles Frederick Worth i Paris. Termen avser den högsta formen av sömnadskonst med skickligt och exklusivt utfört hantverk. Haute couture etablerades under mitten av 1800-talet och bedrivs än i dag, men inte av vem som helst. För att få benämna sitt arbete som haute couture krävs ett godkännande av The syndicate chamber of haute couture, en organisation inom det franska industridepartementet. Genom historien har bland andra Christian Dior, Jean-Paul Gaultier och Coco Chanel erkänts som värdiga utövare. För att få tillhöra haute couture-eliten krävs det bland annat att man tar fram två kollektioner per år med 35 plagg i varje kollektion. Designers borde vara verkligen upptagna, tänk att skapa 70 genomtänkta plagg på ett år! Avslutningsvis vill jag visa en verkligen fin bild på en klänning från Dior, man blir verkligen fascinerad över vilken inspiration som designers borde ha för att skapa detta plagg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

2019